czwartek, 30 lipca 2015
ZABAWA SYLABAMI
Pewnego dnia wycięłam dla Miśki kilka kartek z kilkoma sylabami: ma-ma ta-ta la-la. Przećwiczyłyśmy wszystkie 3 i potem układałam różne słowa, a Misia sama je czytała: mama, tata, lala, tama, lama, mata, lata. Kolejnego dnia zwiększałam liczbę sylab (na zdjęciu) tak by można było układać zdania: Oto Tola, To jest mama/tata/lama..., Jest lato, Tola jest mała itd.
Oczywiście potem zapomniałam o tym pomyśle, ale może do niego wrócę jak będziemy jechać w daleką drogę. "Gra" zajmuje niewiele miejsca - ot długopis i kilka kartek, a może dziecko zająć na trochę.
Jak już się znudzi, to może samo zestawić sylaby i razem odczytamy co z tego wyszło. Potem można wymyślać co danym słowem można nazwać np: "łato" to brzydkie lato itd.
niedziela, 26 lipca 2015
BIEDRONKA A LICZBY
Oto praca, którą zrobiła Misia w przedszkolu - motywem przewodnim była cyfra 9. Skrzydła to 2 koła zgięte na pół, a ilość kropek miała odpowiadać liczbie 9 - Misia najwyraźniej zrozumiała, że na każdym skrzydle ma być po 9 kropek, ale w porę ją powstrzymano nim zabrała się do drugiego skrzydełka :-)
środa, 22 lipca 2015
PRZEMYCAMY WARZYWA - ZIELONY SMOOTHIE
Moje dzieci lubią większość warzyw, ale są takie, które dla wielu dzieci, zwłaszcza małych, są problematyczne. Powiedzmy, że dostaniecie sałatę czy pietruszkę z własnego ogródka, a Wasze dzieci absolutnie nie chcą tego jeść. Wtedy możecie zrobić zielony smoothie. Oto uniwersalny przepis - eksperymentujcie co z czym najbardziej Wam smakuje:
BAZA
- sok np: jabłkowy lub woda (ja preferuję wodę, żeby nie dostarczać zbyt dużo cukrów)
ZIELONE
- sałata, roszponka, szpinak, natka pietruszki ogórek, mięta, melisa (JA ZWYKLE WYCISKAM SOK Z ZIELONYCH WARZYW I ZAMRAŻAM GO W KOSTKACH BY POTEM DODAĆ DO SMOOTHIES - wtedy można wycisnąć sok także z brokułów, papryki, selera naciowego - obojętnie z jakich warzyw robię sok, to zawsze jest wśród nich ogórek, bo ma dużo wody)
SMAK
- zawsze do smoothies dodaję wyciśniętą cytrynę.
GŁADKOŚĆ
- banan lub dojrzałe awokado
SŁODYCZ
- jeśli trzeba, to do smoothies dodaję mango (mam zamrożone w kawałkach w zamrażarce), jabłko, daktyle, syrop klonowy lub z agawy czy miód.
EWENTUALNIE
Czasem dodaję mielone migdały, nasiona chia lub mielone siemię, ale przy pierwszej próbie podania koktajlu niejadkowi bym tego nie dodała.
Na pierwszy rzut możecie spróbować kombinację: woda + szpinak + sok z cytryny + banan + syrop klonowy lub miód.
Możecie zrobić też psychologiczną akcję. Rozlejcie smoothies tylko dorosłym i dywagujcie między sobą czy Marysia/Kasia/Adaś (czy jak tam Wasza pociecha ma na imię) nie jest za mała/y na taki napój. W końcu niech się ktoś "zlituje" i stwierdzi, że chyba dziecię już jest wystarczająco duże by choć dać mu spróbować. Owoc zakazany zawsze smakuje najlepiej.
czwartek, 16 lipca 2015
WARZYWNE SNACKI Z DIPEM
Mój syn nie lubi papryki, ale mam na niego sposób. Jeśli dam mu miseczkę z dipem i może sam maczać warzywa, to zmienia postać rzeczy.
DIP
duży jogurt naturalny
1-2 łyżki majonezu
pieprz
kilka kropli soku z cytryny
ewentualnie sól
można dodać wyciśnięty czosnek (ja daję 1 ząbek), koperek lub szczypiorek - w zależności od preferencji "klienta"
WARZYWA
marchewka
papryka
kalarepa
ogórek
chipsy z jarmużu
seler naciowy (ale to raczej dla dorosłych)
BONUSIK
Wypróbujcie też paprykę posoloną, skropioną sokiem z cytryny i oliwą. Pyyycha
p.s. Wkrótce przepis na zielony koktail.
wtorek, 14 lipca 2015
TRICKI PSYCHOLOGICZNE
Z Misią to
ja lekko nie mam. Ma dziołcha charrrrakter. Wypłakałam się kiedyś w mankiet
mojej niezwykle praktycznej koleżance i ta dała mi rad kilka. Pomyślałam by
zrobić post, w którym zawrę moje patenty, porady koleżanki i innych znajomych.
Sytuacje,
które przedstawiam są przykładowe – niektóre z życia wzięte, niektóre nie.
Metody są na dzieci w różnym wieku. Sami zdecydujcie czy dana metoda jest adekwatna
do wieku Waszego dziecka i czy „pasuje” do problemów, które z nim macie.
METODY NA DZIECI:
METODA NA WYBÓR
Jeśli dziecko nie chce czegoś zrobić np: posprzątać zabawek daj mu wybór, w którym alternatywą będzie coś co mu się jeszcze mniej spodoba.
Przykład:
Misu, za chwilę zaczyna się bajka. Czy chciałabyś posprzątać zabawki i ją obejrzeć czy wolisz nie sprzątać zabawek i nie oglądać bajki.
METODY NA DZIECI:
METODA NA WYBÓR
Jeśli dziecko nie chce czegoś zrobić np: posprzątać zabawek daj mu wybór, w którym alternatywą będzie coś co mu się jeszcze mniej spodoba.
Przykład:
Misu, za chwilę zaczyna się bajka. Czy chciałabyś posprzątać zabawki i ją obejrzeć czy wolisz nie sprzątać zabawek i nie oglądać bajki.
(U nas zawsze sprzątanie zabawek odbywa się
przed wieczorną bajką po to by była karta przetargowa i by nie zdążyli już
narobić bałaganu na nowo przed snem)
METODA „NIE, DZIĘKUJĘ”
Przykład:
- Kochanie, proszę wynieś plastiki,
- Kochanie, proszę wynieś plastiki,
- Ojej, znowu ja, znowu mi coś każesz.
- Ja nic ci nie każę, ja cię proszę, ale nie
dziękuję, wyniosę sobie sama (i wynosisz, koniec tematu).
Dla dziecka to jest szok. Ty ze spokojem
obojętnie, bez problemu wynosisz i dalej robisz swoje.
Potem, dziecko za jakiś czas przychodzi: mamo
pobawisz się ze mną, mogę ciasteczko, mogę bajkę (cokolwiek). A ty mówisz ze
spokojem:
- Nie kochanie, nie możesz, ja też cię o coś
proszę i wszystko muszę robić sama. Jestem tylko jedna i nie mam nikogo do
pomocy. Też bym chętnie usiadła i (… to co on/ona chce) ale nie mogę bo mam
tyle pracy do zrobienia.
NIE CHCĘ BYĆ ZŁĄ MATKĄ
Kochanie proszę ja nie chcę znowu na ciebie krzyczeć i
być złą matką, dogadajmy się, co proponujesz?
Czuję, że zaczynam się denerwować, a bardzo nie chcę
na Ciebie krzyczeć….
Ja nie chcę być znowu tą złą, która Wam daje kary za to, że się bijecie. Pomóżcie mi, usiądźmy razem i zaproponujcie jak możecie rozwiązać konflikt między sobą bez bicia brata/siostry.
Ja nie chcę być znowu tą złą, która Wam daje kary za to, że się bijecie. Pomóżcie mi, usiądźmy razem i zaproponujcie jak możecie rozwiązać konflikt między sobą bez bicia brata/siostry.
METODA NA
LAMENT
- Ojej, mamo
znowu mam….. (coś tam zrobić)
- Jestem taka okropna, ciągle ci coś każę robić,
ciągle nie umiem cię zadowolić, kiepsko gotuję, ciągle się spieszę, nigdy nie
mam dla ciebie czasu, myślę tylko o sobie, pewnie gdzie indziej miałabyś
lepiej, inna mama sama ze wszystkim by sobie poradziła.
Wtedy jest szok, dzieci się przytulają i mówią:
nie mamusiu, jesteś super mamą kocham cię, wtedy ciągniecie dalej:
- No tak, ale ja ci ciągle coś każę robić, to
wynosić plastiki, to sprzątać po sobie, to bawić się z bratem, pewnie inna mama
by nie kazała ci tego wszystkiego robić.
I tak kilka przepychanek, aż dziecko poczuje się
źle i powie nie mamusiu ja cię kocham i będę ci pomagać, wtedy się tulimy
mówimy że się kochamy i idziemy razem coś porobić.
PRZERZUCANIE ODPOWIEDZIALNOŚCI NA DZIECKO
Misia ma
problemy z brzuszkiem. Jak zje trochę więcej słodyczy, to ją boli. Zwykle ja ją
ograniczam, ale ostatnio powiedziałam jej: „Misu, jesteś już dużą dziewczynką i
sama wiesz, że boli Cię brzuszek jak zjesz za dużo słodyczy. Nie chcę być taką
mamą, która stale Ci wydziela słodycze czy czegoś zabrania. Myślę, że już
jesteś wystarczająco duża żeby zrobić dzisiaj próbę jak sama poradzisz sobie z
dawkowaniem sobie słodyczy. Dziś Ty decydujesz ile zjesz słodyczy. Ostatecznie
to Twój brzuszek i Ciebie będzie bolał jeśli zjesz za dużo."
MAGICZNA MOC
- Czemu nie mogę więcej słodyczy? Ja chcę więcej!
- Bo słodycze są niezdrowe. Ja też je lubię i też nie jem ich tyle ile bym miała ochotę. Pomyśl ale by było fajnie mieć magiczną różdżkę i zrobić tak żeby wszystkie słodycze były bardzo zdrowe i obie mogłybyśmy jeść do woli. A Ty jakie zaklęcie byś rzuciła?
NIE UŻYWAJ SŁOWA "MUSISZ" "KAŻĘ CI" itd
Mów:
- Czemu nie mogę więcej słodyczy? Ja chcę więcej!
- Bo słodycze są niezdrowe. Ja też je lubię i też nie jem ich tyle ile bym miała ochotę. Pomyśl ale by było fajnie mieć magiczną różdżkę i zrobić tak żeby wszystkie słodycze były bardzo zdrowe i obie mogłybyśmy jeść do woli. A Ty jakie zaklęcie byś rzuciła?
NIE UŻYWAJ SŁOWA "MUSISZ" "KAŻĘ CI" itd
Mów:
Kochanie, czy możesz….
Kochanie, proszę cię zrób….
Słońce pamiętasz, że się umówiliśmy że
będziesz….
Mamy do zrobienia odkurzanie, zakupy i sprzątanie
zabawek. Zupełnie nie wiem od czego zacząć - co proponujesz?
WYŚCIGI I WJAZD NA AMBICJĘ
Maluchy często motywują wyścigi. Kto szybciej
posprząta zabawki. / Zobaczmy czy zdążysz się ubrać zanim zadzwoni budzik. Itd.
Inne podobne: Kochanie, nie wiem czy nie jesteś za
mały żeby sam posprzątać klocki. Czy myślisz, że dasz radę….
JESTEŚMY DRUŻYNĄ
Mów:
Jesteśmy drużyną, musimy trzymać się razem. Nie możemy
na siebie krzyczeć, bić rodzeństwa itd.
Czy mogę na Ciebie liczyć...
To teraz razem posprzątajmy. Jeśli ja umyję naczynia,
tata odkurzy, a ty poskładasz klocki, to będziemy mieć czas by….
TABLICA Z OBOWIĄZKAMI / TABLICA Z BUŹKAMI
Wspólnie w gronie rodzinnym wybierzcie swoje obowiązki
(dziecko też wybiera i przez to czuje się odpowiedzialne bo samo wybrało) i
piszecie je na tablicy. Dziecko widzi, że nie tylko ono ma obowiązki. Możecie
zaznaczać czy wypełniliście swoje obowiązki danego dnia. Można to powiązać z
jakimś systemem nagród np.: pod koniec miesiąca.
Małym dzieciom możecie przyznawać uśmiechnięte
lub smutne buźki za dobre lub złe zachowanie. Możesz zamiast tablicy mieć
słoik, do którego będziesz wrzucać lub zabierać np.: kulki za dobre lub złe
zachowanie i np.: ustalić, że za ileś kulek będzie jakaś mała nagroda np.:
będziesz mógł kupić i wysłać pocztówkę do babci itd.
Ja tego nie stosuję, ale może jak Miśka będzie
starsza i będzie miała więcej obowiązków, to kto wie… Tablicę z buźkami
wprowadziłam w krytycznym momencie na miesiąc i rzeczywiście ją to
mobilizowało.
NAJPIERW OBOWIĄZKI
Chodź teraz zrobimy ….(jakiś obowiązek) a potem
będziemy mogły porobić coś razem (nie proponujmy słodyczy ani kupna czegoś)
Jak mi pomożesz posprzątać zabawki, to będę miała czas
by przeczytać Ci książeczkę przed snem. (Uwaga: Jeśli dziecko nie pomoże
sprzątać mówimy: Kochanie, bardzo bym chciała przeczytać Ci książeczkę, wiesz
przecież jak lubię z Tobą spędzać czas, ale przez to, że sama musiałam sprzątać
zabawki nie wyrobiłam się ze swoją pracą i teraz muszę ją dokończyć)
Będziesz mógł grać w grę tak długo, jak długo będziesz
ćwiczył czytanie.
ZRÓBMY SOBIE WOLNE
Od kilku
garów w zlewie i sterty zabawek na środku pokoju jeszcze nikt nie umarł, więc
czasem powiedzmy:
Kochanie, mam plan, dzisiaj olewamy sprzątanie i obie leżymy, co ty na to? Pamiętaj to jest wyjątkowa sytuacja i tylko raz, jutro sprzątamy normalnie, wiesz my babki musimy się trzymać razem, kocham cię.
Kochanie, mam plan, dzisiaj olewamy sprzątanie i obie leżymy, co ty na to? Pamiętaj to jest wyjątkowa sytuacja i tylko raz, jutro sprzątamy normalnie, wiesz my babki musimy się trzymać razem, kocham cię.
WIĘCEJ UWAGI
Czasem dzieci są nieznośne, bo pragną naszej uwagi.
Zniżmy się do poziomu dziecka, gdy do niego mówimy.
Patrzmy na niego, gdy do nas mówi.
Przytulmy tak ni z tego ni z owego.
Poróbmy coś razem
RACZEJ MARCHEWKA NIŻ KIJ
Co Ciebie bardziej motywuje w pracy – pochwała czy
nagana? Dzieci również są bardziej chętne do współpracy, gdy zauważamy ich
pozytywne zachowania, a nie skupiamy się na złych. Jest to trudne, bo dobre
zachowanie traktujemy jako „normę” i złe zachowania są bardziej ewidentne,
bardziej rzucają się w oczy.
RODZICU OGARNIJ SIEBIE:
Wysypiaj się - człek niewyspany = zirytowany
Uprawiaj sport - polecam bieganie z koleżanką - wydzielą się endorfiny, mózg się dotleni, humor poprawi, jest się komu wyżalić, jest większa motywacja niż gdy biegasz sama, jest chwila odpoczynku od dzieci, a lepsza figura i zdrowie też nie zawadzą.
Czas dla siebie - choć raz na jakiś czas powinniście pobyć same i pobyć tylko z partnerem, pierwsze dobrze wpływa na głowę, drugie na związek
Szukaj pomocy - powiedz znajomym/rodzinie z czym sobie nie radzisz (nawet jeśli Ci nic nie poradzą, to samo wypłakanie się już trochę pomoże), czytaj książki, szukaj pomocy u psychologa
Wypij melisę, łyknij ziołową tabletkę na nerwy (np.: valused) czy kieliszek wina jak czujesz, że tego Ci trzeba. Byle z tym winem nie za często ;-)
niedziela, 12 lipca 2015
SPECJALNY DZIEŃ
Wiecie jak jest, dziewczyny lubią dziewczyńskie gadżety. Miśka dostała kiedyś od Babci skrzydła motyla. Leżały sobie i czekały. Koronę kupiłam już dawno z myślą o Misowych urodzinach. Na szczęście w porę przypomniałam sobie również o skrzydełkach i na dzień urodzin Miśka zamieniła się w królową elfów - była przeszczęśliwa, gdy się dowiedziała, że to jest jej dzień i jeśli ma ochotę iść na spacer do lasu w pełnym wróżkowym outficie, to nie widzę przeciwwskazań. Radość była niepomierna, bo wiecie, zazwyczaj nie chadzamy ze skrzydełkami (chyba, że takimi z kurczaka w reklamówce). Przy okazji zrobiłam kilka zdjęć ze spaceru, a i urodzinowe fotki są zabawne. Tak sobie myślę, że dla dziecka to może być frajda zrobić sobie taki wariacki dzień choćby bez okazji. Co Wy na to by zrobić sobie piknik w przebraniach w parku lub w lesie?
piątek, 10 lipca 2015
FOTORELACJA Z DELI PARKU POD POZNANIEM
W weekend poprzedzający Dzień Dziecka wybraliśmy się do Deli Parku przy Hotelu Delicjusz. W parku znajdują się place zabaw dla dzieci (również pod dachem), kolejka, miniatury budynków, mini zoo oraz figury zwierząt i owadów, a także ścieżka edukacyjna wśród drzew. Jeśli nie macie planów na letni weekend, to może warto zerknąć na stronę:
http://delipark.pl/
niedziela, 5 lipca 2015
KOREK
Mały Dziad dostał tę grę na urodziny, ale jakoś nie pokazywałam jej chyba jeszcze. Gra składa się z kart, na których po jednej stronie jest rysunek, a po drugiej słowo, które ów rysunek przedstawia rozbite na sylaby. Mały Dziad bawi się przeglądając obrazki i każe mi sylabizować słowa, a potem próbuje powtarzać. Miśka układa karty jedna za drugą tworząc tytułowy korek i opowiada co się stało na obrazkach. Czasem też losuje karty i sama dzieli słowa na sylaby. Gra jest mała i odpowiednia dla naszego 2-latka i 5-latki, więc całkiem możliwe, że pojedzie z nami na wakacje.
środa, 1 lipca 2015
ROWERAMI PO RUGII
Wreszcie wakacje! Jeśli macie krótki urlop i żadnego pomysłu na niego, to polecamy wyprawę z rowerami na Rugię. Załączam foto-relację. Kto wie, może Was zachęcimy.
Subskrybuj:
Posty (Atom)